Kā automatizēt darbu izmantojot AI RAG tehnoloģiju

Mūsdienu mainīgajā biznesa vidē inovācijas ir kļuvušas par izdzīvošanas priekšnoteikumu. Īpaši tas attiecas uz mazajiem un vidējiem uzņēmumiem (MVU), kuriem jākonkurē ar lielākiem spēlētājiem, kam pieejami plašāki resursi. Šajā kontekstā mākslīgais intelekts (AI) un tā jaunākās attīstības tendences piedāvā iespēju iegūt konkurences priekšrocības. Saskaņā ar Latvijas Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) datiem, 2024. gadā vairāk nekā 45% MVU Latvijā izmantoja AI risinājumus, lai automatizētu klientu atbalsta procesus un optimizētu darbības efektivitāti. Tas ir būtisks pieaugums salīdzinājumā ar iepriekšējiem gadiem un norāda uz digitalizācijas pieaugumu gan ražošanas, gan pakalpojumu sektorā.

Viena no šādām daudzsološām tehnoloģijām ir RAG (retrieval-augmented generation), jeb ar izgūšanu papildināta ģenerēšana.

Kas ir AI RAG, un kāpēc tas ir svarīgs?

AI RAG apvieno divas spēcīgas mākslīgā intelekta jomas: informācijas izgūšanu un ģeneratīvo modelēšanu. Šī kombinācija ļauj sistēmai ne tikai piekļūt plašai zināšanu bāzei (modeļa apmācības dati), bet arī radīt jaunas, precīzas atbildes izmantojot iekšējo uzņēmuma datu bāzi- kas ir prec’izi defin’eta modelim izmantošanai.

Iedomājieties, ka jūsu uzņēmumam ir pieejams eksperts, kurš zina visu par jūsu biznesu, nozari un klientiem, un var šīs zināšanas izmantot, lai sniegtu ātras, precīzas un personalizētas atbildes. Tieši to piedāvā AI RAG tehnoloģija.

Šī tehnoloģija ir īpaši vērtīga maziem un vidēja lieluma uzņēmumiem, jo tā ļauj:

  1. Efektīvi izmantot esošos datus un iekšējos dokumentus
  2. Automatizēt un optimizēt daudzus biznesa procesus
  3. Sniegt personalizētus pakalpojumus, kas līdz šim bija pa spēkam tikai lieliem uzņēmumiem (piemēram jaunu klientu plūsmu ģenerēšana eksporta tirgū)
  4. Pieņemt lēmumus ātrāk un precīzāk (jo var apstrādāt informāciju semantiski).

Aplūkosim piecas jomas, kurās AI RAG var sniegt pienesumu uzņēmuma darbā.

1. Klientu atbalsta uzlabošana

Kvalitatīvs klientu atbalsts ir jebkura uzņēmuma panākumu atslēga. Tomēr uzņēmēji bieži saskaras ar ierobežotiem resursiem šajā jomā- aiziet darbinieks, nav piekļuves jaunu picēju datubāzei, utt). AI RAG var kļūt par uzņēmuma virtuālo klientu atbalsta speciālistu, kas strādā 24/7  un bez pārtraukumiem.

Kā tas darbojas:

  • AI RAG analizē jūsu uzņēmuma dokumentāciju, produktu aprakstus, bieži uzdotos jautājumus un iepriekšējo klientu saraksti.
  • Kad klients uzdod jautājumu, sistēma ātri atrod atbilstošo informāciju un ģenerē personalizētu atbildi. Īpašā RAG priekšrocība – tiek saglabāts jautājuma, sarunas kontekts un modeļa atbilžu halucinācijas iespējas samazinātas līdz minimumam.
  • Atbildes tiek pielāgotas klienta zināšanu līmenim un iepriekšējai pieredzei ar jūsu uzņēmumu.

Priekšrocības:

  • Ātras atbildes klientiem, mazinot gaidīšanas laiku. Klients PATS vada sarunu!
  • Konsekventas un precīzas atbildes, kas balstītas uz jūsu uzņēmuma oficiālo informāciju (modelim apmācībā doto informāciju dokumentu, web saišu veidā)
  • Samazināts slogs klientu atbalsta komandai, ļaujot tai fokusēties uz sarežģītākiem (radošiem un lielāku pievienoto vērtību ģenerējošiem) jautājumiem
  • Uzlabota klientu apmierinātība un lojalitāte

Piemēram, neliels e-komercijas uzņēmums var izmantot RAG, lai automātiski atbildētu uz klientu pieprasījumiem (latviešu vai klienta izvēlēta valodā) par produktu vai pakalpojumu specifikācijām, piegādes laikiem un preces atgriešanas noteikumiem. Tas ne tikai uzlabo klientu pieredzi (Ux), bet arī ļauj uzņēmumam efektīvi apkalpot lielāku klientu skaitu bez darbinieku piesaistes.

2. Personalizēts mārketings un pārdošana

Šodien personalizācija ir kļuvusi par normu, nevis priekšrocību. AI RAG var palīdzēt īstenot personalizētas mārketinga un pārdošanas stratēģijas.

Kā tas darbojas:

  • RAG analizē esošo klientu datus, ieskaitot pirkumu vēsturi, mājaslapas apmeklējumus un CRM ierakstu saturu.
  • Balstoties uz šo analīzi, jūsu RAG modelis ģenerē personalizētus  vai up-sale ieteikumus izveidojot un izsūtot e-pasta kampaņas vai informācijas materiālus.
  • Saturs tiek pielāgots katra klienta interesēm, vajadzībām un pirkšanas cikla stadijai. AI e-pastu automatizācija ir kā personisks sarunu biedrs, kurš uzmanīgi klausās un reaģē uz katra klienta unikālajām vajadzībām, pielāgojot savu vēstījumu, lai tas būtu nozīmīgs un saistošs. Savukārt tradicionālā e-pastu automatizācija ir kā megafons, kas vienu un to pašu ziņu izkliedz plašai auditorijai, neņemot vērā individuālās atšķirības un intereses.

Priekšrocības:

  • Augstāks konversijas līmenis, jo piedāvājumi ir atbilstoši picēja interesēm
  • Uzlabota klientu pieredze, kas veicina lojalitāti
  • Efektīvāka mārketinga budžeta izmantošana – mazāki izdevumi, vairāk pircēju 🙂
  • Iespēja konkurēt ar lielākiem uzņēmumiem izmantojot personalizācijas taktiku

Piemēram, neliels grāmatu veikals var izmantot AI RAG, lai analizētu klienta lasīšanas preferences un ieteiktu grāmatas, kas viņu varētu interesēt. Sistēma var arī ģenerēt personalizētus e-pastus vai soc. tīklu ziņu ar jaunāko informāciju par klienta iecienīto autoru jaunākajām grāmatām vai tematiskām akcijām, kas atbilst viņa interesēm.

3. Piegādes ķēdes un loģistikas optimizācija

Efektīva piegādes ķēdes pārvaldība ir svarīga jebkuram uzņēmumam, bet izaicinoša tā var būt uzņēmumam ar ierobežotiem resursiem. AI RAG var palīdzēt optimizēt šos procesus, pat ja uzņēmums nav superstarptautisks un liels.

Kā tas darbojas:

  • AI RAG analizē vēsturiskos datus par pārdošanu, krājumiem un piegādēm.
  • Sistēma ņem vērā ārējos faktorus, piemēram, sezonalitāti, ekonomiskās tendences un pat laika apstākļu prognozes.
  • Balstoties uz šo analīzi, tiek ģenerētas precīzākas prognozes un ieteikumi krājumu un piegāžu pārvaldībai. Taču, uzņēmēja intuīcijai joprojām bija un IR būtiska loma lēmumu pieņemšanā (mans personīgais viedoklis)!

Priekšrocības:

  • Optimizēti krājumi, samazinot izmaksas un mazinot preču trūkumu
  • Uzlabota naudas plūsma, pateicoties precīzākai krājumu pārvaldībai
  • Efektīvāka resursu izmantošana loģistikā
  • Ātrāka reakcija uz tirgus izmaiņām

Piemēram, neliels pārtikas ražotājs var izmantot AI RAG, lai prognozētu pieprasījumu pēc saviem produktiem, ņemot vērā gaidāmos svētkus, laika apstākļus un citus faktorus. Tas ļauj uzņēmumam optimizēt ražošanu un krājumus, samazinot zudumus un nodrošinot, ka produkti ir pieejami, kad tie ir visvairāk nepieciešami. Mēs to darām balstoties pieredzē, tagad to iepējams izdarīt balstoties aprēķinos, kurus veicis mākslīgais intelekts.

4. Datu analīze un lēmumu pieņemšana

Iedomājieties savu uzņēmumu kā lielu mežu. Dati ir kā miljoniem koku, krūmu un augu, kas veido sarežģītu un biezu mežu, kurā ir viegli apmaldīties. AI RAG ir kā pieredzējis mežzinis, kurš pazīst katru taku, koku un dzīvnieku šajā mežā. Viņš spēj saskatīt neredzamas takas, atrast īsākos ceļus un brīdināt par iespējamām briesmām, kuras neapmācīts ceļotājs varētu nepamanīt. Ar viņa palīdzību jūs varat ātri un droši nokļūt no punkta A uz punktu B, atklāt jaunus resursus un izvairīties no riskiem. Tāpat kā mežzinis padara mežu pieejamu un saprotamu, AI RAG padara jūsu uzņēmuma datus par vērtīgiem ieskatiem, kas veicina labākus un ātrākus lēmumus.

Kā tas darbojas:

  • RAG apkopo un analizē datus no dažādiem avotiem jūsu uzņēmumā.
  • Sistēma identificē tendences, korelācijas un anomālijas, ko cilvēki varētu nepamanīt (un jūs būsiet pārsteigti- cik veikli un pārliecinoši 🙂
  • Tiek ģenerēti viegli saprotami pārskati, grafiki un ieteikumi lēmumu pieņemšanai.

Priekšrocības:

  • Ātrāka un precīzāka lēmumu pieņemšana
  • Dziļāka izpratne par biznesa procesiem un klientu uzvedību
  • Iespēja identificēt jaunas biznesa iespējas un riskus
  • Datu demokratizācija uzņēmumā, ļaujot vairāk darbiniekiem piekļūt noderīgai informācijai

Piemērs: Neliels ražošanas uzņēmums var izmantot RAG, lai analizētu ražošanas procesus, identificētu neefektivitātes cēloņus un ieteiktu uzlabojumus. Sistēma var arī analizēt kvalitātes kontroles datus, lai prognozētu iespējamās problēmas un ierosinātu preventīvus pasākumus.

5. Darbinieku apmācība un zināšanu pārvaldība

Efektīva darbinieku apmācība un zināšanu pārvaldība ir būtiska uzņēmuma, valsts vai pašvaldībs organizācijas izaugsmei un konkurētspējai. AI RAG var padarīt šos procesus personalizētākus un efektīvākus.

Kā tas darbojas:

  • AI RAG analizē katra darbinieka prasmes, pieredzi un mācīšanās stilu.
  • Sistēma izveido personalizētus mācību plānus KATRAM DARBINIEKAM. Tie pielāgoti darbinieka vajadzībām un uzņēmuma mērķiem.
  • Tiek nodrošināta nepārtraukta zināšanu atjaunināšana un piekļuve aktuālajai informācijai.

Priekšrocības:

  • Efektīvāka un ātrāka darbinieku apmācība
  • Uzlabota zināšanu saglabāšana un nodošana uzņēmumā
  • Paaugstināta darbinieku produktivitāte un apmierinātība
  • Ātrāka jauno darbinieku integrācija

Piemērs: IT pakalpojumu uzņēmums var izmantot AI RAG, lai izveidotu personalizētas mācību programmas katram darbiniekam, balstoties uz viņu esošajām prasmēm un uzņēmuma projektu vajadzībām. Sistēma var arī nodrošināt ātru piekļuvi atbilstošai tehniskajai dokumentācijai un labākajām praksēm, palīdzot darbiniekiem efektīvāk risināt klientu problēmas, augt un ķļut vērtīgākam profesionālim. Pirmkārt- iegūst pats darbinieks un taču iegūst arī uzņēmējs.

Ko darīt? (jeb AI RAG ieviešana)

Lai gan AI RAG piedāvā ievērojamas priekšrocības, tā ieviešana prasa plānošanu un sagatavošanos. Īpaši svarīgi tas ir, ņemot vērā gaidāmo Eiropas Savienības AI regulu (AI Act), kas noteiks jaunus standartus AI izmantošanai uzņēmējdarbībā. Konkurenti nesnauž- saskaņā ar McKinsey’s 2024. gada pētījumu 67% uzņēmēju plāno palielināt savu budžetu AI risinājumu, tai skaitā RAG modeļu ieviešanai 2025-2026 gados.

Septiņi soļi veiksmīgai AI RAG ieviešanai:

  1. Izvērtējiet savas vajadzības: Identificējiet jomas, kurās AI RAG var sniegt vislielāko vērtību jūsu uzņēmumam. AI brainstorm strukturētā sesija ir labākais instruments.
  2. Sagatavojiet savus datus: Pārliecinieties, ka jūsu dati ir kvalitatīvi, strukturēti un pieejami. Tas ir kritiski svarīgs solis AI RAG efektīvai darbībai (piemēram: AI modeļos izmantojamās Excel tabulas ir sāvādākas nekā parastais Excel kuru mēs lietojam).
  3. Izvēlieties piemērotu risinājumu: Izvērtējiet dažādus AI RAG risinājumus un izvēlieties to, kas vislabāk atbilst jūsu uzņēmuma vajadzībām (risinājums- sekot jaunumiem ar pielāgotu AI RSS feed).
  4. Apmāciet savu personālu: Nodrošiniet, ka jūsu darbinieki māk strādāt ar dažādiem AI rīkiem (ChatGPT ir tikai viens no daudziem!) un veidot sev mākslīgā intelekta asistentus. Katram darbiniekam vajag savu, personīgo AI asistentu.
  5. Sāciet ar pilotprojektu: Ieviešanu sāciet ar nelielu pilotprojektu, lai pārbaudītu tehnoloģijas efektivitāti un identificētu potenciālās iespējas. Rīks- AI smišukaste.
  6. Nepārtraukti pilnveidojieties: Regulāri pārskatiet un atjauniniet savu AI RAG sistēmu, lai nodrošinātu tās atbilstību jūsu vajadzībām (risinājums- veidojot RAG modeli neaizmirstie tā regulāras uzlabošanas sesijas).

Lūkojoties uz 2025. gadu.

Ņemot vērā AI tehnoloģiju straujo attīstību un AI pielietošanas normatīvo aktu adaptēšanu, ko izstrādās EU AI Office un nacionālās AI pārraudzības iestādes, ir svarīgi jau tagad sākt plānot savu rīcību šajā jomā. Pasaulē pēdējo desmit gadu laikā AI un citu tehnoloģiju ieviešanā uzņēmumu izdevumi ir pieauguši par 83,4%. Manuprāt būtu tikai prātīgi neaizmirst AI nākamgad un ieplānot 2025. gada uzņēmuma budžetā līdzekļus AI RAG risinājumu izmēģināšanai un darbinieku apmācībām.

Investīcijas AI RAG tehnoloģijā var sniegt ievērojamu atdevi, uzlabojot efektivitāti, samazinot izmaksas un palielinot konkurētspēju. Tomēr ir svarīgi atcerēties, ka AI RAG nav “brīnumlīdzeklis”. Tā ir spēcīgs instruments, kura efektīva izmantošana prasa rūpīgu plānošanu, sagatavošanos un nepārtrauktu pilnveidošanos.

Vadītājiem ir jābūt gataviem investēt ne tikai tehnoloģijās, bet arī cilvēkresursu attīstībā un biznesa procesu pārskatīšanā. Tikai tad, kad AI RAG tiek pilnībā integrēta uzņēmuma stratēģijā un kultūrā, tā var sniegt maksimālu vērtību. Digitālā transformācija ir ceļojums, nevis galamērķis, un AI RAG var kļūt par jūsu uzticamu ceļabiedru šajā ceļojumā.

Autors: Ervīns Butkevičs


Sertifikācijas Centrs

Vecākais AI tehnoloģiju eksperts
E-pasts: ervins@persec.lv
Tālrunis: +371 29454417

SIA Sertifikācijas centrs

Aptiekas iela 17A, Rīga, LV-1005

+371 67885160; +371 28389260

info@persc.lv